avatar
     
Media

Supermarkt Plus maakt kerstcommercial over de dood

Fantastisch! Waarom? Omdat de dood bij het leven hoort. En in iedere familie voorkomt. Een dikke vette tien voor deze video. 

Tags: ,

Een verhaal vertellen dat mensen raakt in 1 minuut en 30 seconden. Met beelden en muziek, zonder tekst. Wat mij betreft heeft Plus dit jaar de allermooiste kerstcommercial… Vorig jaar stond er in de kerstreclame van Plus een meisje met gescheiden ouders centraal. Dit jaar staat Plus stil bij de dood, verlies en rouw. Hulde aan de makers, want wat is dit een prachtig gedaan! Toch denkt niet iedereen hier zo over. Wat vind jij van de reclame van Plus?

Op social media wordt duidelijk dat ik niet de enige ben die geëmotioneerd is door de commercial. In het filmpje is een koppel met kinderen te zien bij het graf van een dierbare. Als ze arriveren bij het prachtige huis van hun ouders en grootouders, wordt duidelijk dat oma er niet meer is. De moeder van het gezin gaat zonder haar moeder de keuken in om het kerstdiner voor te bereiden, maar is niet alleen. In de keuken is de ziel van haar moeder nog duidelijk aanwezig…

Een belangrijk onderdeel van rouw is er op de juiste manier mee om te gaan en het niet weg te stoppen, maar toe te laten. Er zijn heel veel gezinnen die verder moeten leven zonder opa, oma, papa, mama of kind. En juist feestdagen kunnen vanwege tradities en samenzijn extra zwaar zijn. Deze reclame laat zien hoe belangrijk het is om je gevoelens voor de overleden dierbare niet weg te stoppen, maar aanwezig te laten zijn. De reclame is prachtig gemaakt, kijk hem maar eens een paar keer achter elkaar. Er zijn zoveel mooie shots, bijvoorbeeld de shots waarin de dochter de familierecepten openvouwt, de overleden moeder (oma) haar dochter advies geeft wat meer zout te gebruiken en het shot van opa die zijn kleinkinderen voorleest in de ruimte waar oma’s naaimachine nog staat.

De dood hoort hij het leven

De muziek is op maat gemaakt voor de kerstcampagne van Plus. Het nummer ‘She’s The One’ van Robbie Williams (uit 1999) is voor de gelegenheid ingezongen door de Britse zangeres Frances. Kenners beweren dat Plus een brug te ver gaat door een reclame te maken waarin de dood centraal staat. Zo zegt Joris van Amerom in het Algemeen Dagblad: “Het is niet zo’n prettige manier om kerst in te gaan. Het is erg zwaar op de hand en ik vind het verhaal ook vrij ingewikkeld. Het is ook ver weg van wat een supermarkt doet.’”

Neuromarketingexpert Martin de Munnik zegt over de commercial: “Een tranentrekker, maar het begint met de dood. Op een kerkhof. Terwijl uit onderzoek waarbij meer dan 1200 commercials werden getoond blijkt dat commercials met de dood erin zorgen voor een gevoel van angst. Daar moet je proberen weg te blijven.”
Ik mag dan geen marketinggoeroe zijn, maar wil graag benadrukken hoe fantastisch ik het vind dat het onderwerp de dood wordt behandeld in een reclame van een supermarkt. Waarom? Omdat de dood bij het leven hoort. En in iedere familie voorkomt. Een dikke vette tien voor deze video.

Booking.com