avatar
     
Fashion

Anna Sophie (32) zei haar baan op en begon een webshop in fair fashion

'Ik verkoop Sophisticated Fair Fashion: het is eerlijk en duurzaam, maar ook mooi en vrouwelijk'

Ze had een goede baan bij Unilever maar koos er voor om deze op te zeggen en haar droom achterna te gaan. Anna Sophie Slingerland (32) wilde altijd al graag een eigen bedrijf en dat heeft ze nu: een webshop met fair fashion. Sophie Stone verkoopt vijftien duurzame en eerlijke modemerken. Ik zoek Anna Sophie op in haar pop-up store in de  Negen Straatjes in Amsterdam en daar vertelt ze me alles over haar onderneming terwijl ik me vergaap aan de prachtige kledingstukken van haar lentecollectie.

“Toen ik een paar jaar geleden voor mezelf op zoek ging naar leuke fair fashion, kwam ik erachter dat je daar eigenlijk helemaal niet zo makkelijk aan kan komen. Er was niet veel aanbod en de kleding die ik tegen kwam vond ik best saai. Er was vooral veel vrijetijdskleding te koop en zakelijke kleding kon ik amper vinden. Toch wilde ik zelf heel graag duurzame kleding gaan dragen. Ik had verschillende documentaires gezien over de kledingindustrie en de horrorverhalen die ik hoorde over de slechte arbeidsomstandigheden waaronder kleding wordt gemaakt vind ik heel naar.

“Toen ik me erin ging verdiepen kwam ik erachter dat de mode-industrie na de olie-industrie de meest vervuilende is. Er is 2700 liter water nodig voor de productie van één T-shirt! Toch wil niemand er in een groene, duurzame eco-look bijlopen: vrouwen willen mooie kledingstukken waarin je er goed uitziet en waar je blij van wordt.  Omdat ik het aanbod van fair fashion tegen vond vallen, ben ik zelf met het idee van een webwinkel met mooie, duurzame fashion  aan de slag gegaan. Ik heb een plan gemaakt, ben een deeltijd opleiding mode en textiel gaan doen, heb mijn baan bij Unilever opgezegd en ging een half jaar later live met mijn webshop Sophie Stone.”

“Als ik het nu niet doe, ga ik er spijt van krijgen”


“Bij Unilever had ik een marketingfunctie en heb ik een marketing traineeship gedaan. Ik heb altijd wel gedacht dat ik op een dag voor mezelf zou gaan beginnen. Mijn beide ouders en veel andere familieleden zijn zelfstandig ondernemer. Mijn vader is ook helemaal zelf begonnen en is inmiddels vrij groot geworden met zijn bedrijf. Ik heb van hem alles wel meegekregen; ook de nadelen van een eigen onderneming, dus ik wist wel wat met te wachten stond. Na vier en half  jaar bij Unilever had ik enorm veel geleerd maar was ik een beetje uitgekeken op de grootte van de organisatie. Ik had een paar jaar geleden ook heel erg het gevoel: als ik het nu niet doe, ga ik er spijt van krijgen.”

“Om me te verdiepen in mijn nieuwe vakgebied ben ik een modeopleiding gaan doen. Super interessant, daar leerde ik alles over alle soorten materialen – zo spreekt men bij jeans niet over een stof maar over een doek- brei- en  naaitechnieken. Via een docent kwam ik terecht bij de Modefabriek. Daar kwam ik in gesprek met een agent van een aantal duurzame modemerken en haar vertelde ik over mijn plannen. Drie maanden later belde ze me op en vroeg ze: ‘wanneer kom je langs?’ Toen dacht ik: nu moet mijn idee echt een concreet plan worden. Ik heb mijn concept helemaal uitgewerkt en toen het er eenmaal lag dacht ik: ik ga het gewoon proberen, ik zie het wel. Met vijf jaar werkervaring dacht ik ook: als het mislukt kan ik echt wel weer ergens aan de bak komen.”

High fashion statement pieces


“In juni 2015 heb ik mijn baan bij Unilever opgezegd. Een half jaar later ben ik live gegaan. Het eerste half jaar heb ik in een schoenenwinkel gewerkt en ondertussen mijn webshop gebouwd. Als er geen klanten waren kon ik aan mijn site klussen. Veel mensen zeiden dat het begin moeilijk zou zijn, maar de start ging eigenlijk heel voorspoedig. Dan ben je lekker aan het vlammen en aan het inkopen en alles wat je nodig hebt aan het fixen: heerlijk! Ik had een openings- pop-up store en daar kwamen al mijn vrienden en familie en dat weekend draaide ik meteen een goede omzet. De maanden daarna vond ik veel lastiger;  toen moest ik veel harder werken om diezelfde omzet te krijgen. In het begin heb ik op veel markten en festivals gestaan. Dat was voor de naamsbekendheid van Sophie Stone wel heel goed, maar het is een flinke onderneming om steeds voor een paar uurtjes je gehele shop op te bouwen. Daarom heb ik er nu voor gekozen dat niet meer te doen.”

“Qua inkoop was het de eerste jaren echt uitvogelen wat wel en niet werkt. Mijn eerste concept was voornamelijk gericht op zakelijke kleding en dat heb ik nu meer losgelaten. Online verkoopt een rok met een print beter dan een zakelijk zwart rokje. Ook vind ik het belangrijk om high fashion ‘statement pieces’ in mijn collectie te hebben; die zijn bijzonder, vallen op en trekken daardoor mensen aan om ook de rest van de collectie te bekijken. De wintercollectie 2018/2019 heb ik begin dit jaar al ingekocht en wordt in augustus geleverd. Er zitten weer wat nieuwe merken bij, daar ben ik heel trots op. Ook ga ik yogakleding verkopen. Ik heb een hele leuke collectie met setjes van yogabroeken, een sport BH, een top en shirtje. Ze zijn gemaakt van biologisch katoen en gerecycled polyester, dus er is voor ieder wat wils.”

Goede arbeidsomstandigheden en een zo laag mogelijke milieu-impact


“Ik verkoop merken uit onder andere Londen, Amsterdam, Berlijn, Stockholm, Barcelona, Istanbul en Kaapstad. Alle kledingitems en accessoires zijn geproduceerd onder goede arbeidsomstandigheden en met een zo laag mogelijke milieu-impact. Wat betreft onze voeding gaan we steeds meer de kant op dat we willen weten waar producten vandaan komen en geen genoegen willen nemen met troep, en er zijn gelukkig steeds meer mensen die ook op die manier nadenken over wat ze dagelijks dragen.”

“Wat betreft het hebben van een eigen zaak: het is altijd meer werk dan je denkt, maar het allerleukste is dat je echt iets doet waar je heel erg blij van wordt. Daarnaast heeft het ondernemerschap ook veel praktische voordelen; ik kan mijn zoontje altijd ophalen en als ik zou willen zou ik hem ook elke dag naar de opvang kunnen brengen. Je bent als ondernemer heel flexibel. Met afspraken vind ik het heel erg relaxt dat ik die zelf kan maken en wanneer het nodig is ook zelf kan verzetten. Hoe hard en hoe veel ik ook werk, mijn eigen onderneming geeft me ook heel veel vrijheid! Mijn doel voor de toekomst? Nummer één fair fashion webshop van Nederland worden!”

Benieuwd? Klik hier voor de webshop Sophie Stone.
Vind je het leuk om de kleding te zien, te voelen en te passen? Dat kan ook! 
Op 1 juli vind je Sophie Stone op het Fair Fashion Festival in Rotterdam (Schiekade 201)
Van 27 augustus tot en me 2 september vind je een 7-daagse pop-up store in de Negen Straatjes in Amsterdam (Gerard Doustraat 76). 

Anna Sophie in de pop-up store in de Pijp, Amsterdam

Anna Sophie bij haar voorraad voor de webshop 

Sfeerimpressie van de huidige collectie van Sophie Stone 

Booking.com