avatar
     
Body & Mind

Mediteren in de natuur

'Ik zit niet lekker. Is mijn rug wel recht? Au, mijn voet. Zal ik anders gaan zitten? Maar dan maak ik lawaai. Waarom gaan mijn knieën niet verder naar beneden? Shit, ik moet nog boodschappen bestellen!'

Toen een van mijn beste vriendinnen mij een paar jaar geleden liet weten dat zij tijdens haar vakantie met man en kind in haar eentje zat te mediteren in haar seventies vouwwagen, moest ik stiekem een beetje lachen… Inmiddels doe ik zelf yoga en leer ik in de yogalessen mediteren. Meerdere mensen die mij heel goed kennen riepen al dat ik er veel baat bij zou hebben als ik het zou gaan doen en ik moet zeggen: deze mensen hebben helemaal gelijk! Hoe dat zit, vertel ik je in deze blog.

Een yogales start vaak met een korte meditatie-oefening en terwijl de hele zaak vol yogi’s compleet stil en zen op hun mat zitten en door hun mond uitademen alsof ze een spiegel bewasemen denk ik: ‘Ik zit niet lekker. Is mijn rug wel recht? Au, mijn voet. Zal ik anders gaan zitten? Maar dan maak ik lawaai. Ik blijf wel zo zitten. Waarom gaan mijn knieën niet verder naar beneden? Shit, ik moet nog boodschappen bestellen. Helemaal niet meer aan gedacht. Hopelijk is er nog een bezorgmoment. Misschien kan ik morgenochtend ook nog wel even..’ Enzovoorts. Het is tijdens mediteren de bedoeling dat je in het nu bent en niet bezig bent met gebeurtenissen of gedachtes in het verleden of in de toekomst. Doordat er in mijn hoofd tientallen gedachtes opploppen, had ik in eerste instantie het idee dat ik het nooit zou kunnen, mediteren. 

Inmiddels weet ik dat het heel normaal is dat al die gedachtes komen en gaan. Het is alleen de kunst om er aan voorbij te gaan. Je hoeft niets met die gedachtes, dus ze kunnen gewoon meteen weer vertrekken. Voor mij helpt het als ik me indenk dat ik ze in gedachten mijn hoofd naar rechts uit swipe. De ene keer gaat een meditatie beter dan de andere keer, maar hoe vaker ik het doe, hoe beter het gaat en vooral: hoe fijner het is. Het mooiste zou het natuurlijk zijn als je uiteindelijk geheel zonder begeleiding van een docent, app of YouTube video kan mediteren, op ieder moment van de dag. Dat lukt mij nu nog niet. Ik gebruik de Insight Timer of luister naar de video’s van Sanny Verhoeven van het blog Sanny zoekt Geluk.

Rust en geluk 

Sanny is hooggevoelig en vertelt in haar video’s uitgebreid wat je kunt doen als de emoties en gedachten van anderen aan je blijven plakken. Ze deelt fantastische trucs en oefeningen die mij ontzettend helpen om te dealen met hoe ik in elkaar zit en me elke dag goed te voelen in plaats van gestresst, paniekerig of hysterisch, zoals voorheen vaak het geval is. Een geweldige oefening die ik van Sanny heb geleerd is om dagelijks in een dankbaarheidsdagboek te schrijven. Op deze manier train je positief denken en het werkt echt zo goed! Elke dag (ik doe het ’s avonds) schrijf je een paar dingen op waar je dankbaar voor bent. Ik doe het in mijn Happy Thoughts boekje van Hema, maar het kan uiteraard in ieder schriftje of boekje dat je hebt liggen.

Gisteren had ik de hele dag thuis gewerkt en had ik heel erg de behoefte aan rust en ruimte. Ik ben naar de hei gefietst met een hamamdoek en heb daar, midden in de natuur, twee meditatie-oefeningen gedaan. Omdat het de eerste keer was dat ik in de natuur ging mediteren heb ik gebruik gemaakt van onder andere onderstaande oefening. Ik had gedacht dat het veel moeilijker zou zijn om dit buiten te doen, met loslopende honden, hardlopers en spelende kinderen, maar het bleek veel makkelijker te zijn dan thuis of in de yogastudio! En het effect was groter. Halverwege de oefening merkte ik op dat het ineens begon te waaien. Later besefte ik me dat het al waaide, maar dat ik me hier eerder niet bewust van was. Het gevoel van rust en geluk dat ik had toen ik weer op de fiets stapte kan ik met geen pen omschrijven. Mijn tip is: doe het eens. Ook al vind je dit allemaal belachelijk klinken, het geeft een waanzinnig fijn gevoel dat ik iedereen gun! 

 

Booking.com