avatar
     
Body & Mind

Yoga voor dummies

'Bereid je er op voor dat je menselijke geluiden van onbekende mensen gaat horen waarop je misschien niet helemaal zit te wachten'

Tags:

Yoga. Nee, het is niet zweverig en ja: je voelt je heel erg lekker na de eerste yogales. Toch zijn er de nodige verschillen tussen een yogaschool en een sportschool. Handig om die even te weten voordat je je eerste yogales binnenstapt…

  • Mobiele telefoons worden in de yogaschool niet gewaardeerd. Kom dus niet bellend de yogastudio in en ga ook niet zitten appen voordat je les begint. Zodra je de yogaschool instapt is het de bedoeling dat je ontspant en daar hoort geen smartphone bij. Beter laat je dat ding gewoon thuis, kan je er ook niet door worden afgeleid.
  • Pak props. Het verschilt wellicht per yogaschool welke attributen je tijdens de yogales gaat gebruiken, maar over het algemeen heb je een dekentje, bolster en blok nodig tijdens de les. Bij sommige vormen van yoga pak je ook een riem of een bal om mee te werken. Weet je niet wat je nodig hebt? Check wat de meest ervaren yogi pakt!
  • Het is voor mij persoonlijk iedere keer weer een uitdaging maar belangrijk is het: kom op tijd! Dat kwartiertje voor de les is echt heel fijn om even te ontspannen en aarden. Niets is vervelender dan één minuut voordat de les begint de les in te stormen. Zowel voor jezelf als voor de anderen niet.
  • En als je daar dan, keurig vijftien of tien minuten voordat de les begint zit op je yogamat: houd je mond! Wees stil en bereid je voor op de les. Ga niet met je buurvrouw zitten kletsen over je schoonmoeder; het irriteert anderen en het is niet de bedoeling. Als je toch wil praten, wacht dan even met het betreden van de yogazaal.
  • Er zijn speciale yoga-ademhalingen die je helpen te ontspannen en je bovendien opwarmen, zoals de Ujjayi ademhaling. Bereid je er dus op voor dat je menselijke geluiden van onbekende mensen gaat horen waarop je misschien niet helemaal zit te wachten. De eerste keer dat mijn buurman helemaal los ging op de Ujjayi wilde ik het liefst de zaal verlaten, maar inmiddels zie ik het horen ademen van anderen als een extra reden om heel goed naar binnen te keren…
  • Eet geen hele maaltijd voordat je met je yogales begint. Als je toch iets wil eten voor je les, eet dan iets lichts en zorg dat er wat tijd tussenzit, want met een volle maag is de zonnegroet helemaal niet leuk om te doen!
  • Als je voor een meditatie- of ontspanningsoefening een houding hebt aangenomen die je bij nader inziet toch niet zo heel erg bevalt (slapende voet, kramp in de bil!) verander dan van houding. Het wordt namelijk een hele lange zit als je niet lekker zit en bovendien haal je dan zelf niets uit de oefening. Dus ook als zit de hele zaal onbeweeglijk Buddha stil, schroom dan niet om een houding te vinden die voor jou fijn is en die jou gaat helpen bij de oefening.
  • Na de yogales is er vaak een moment voor een kletspraatje en een kop thee. Vraag geen koffie! Op een yogaschool drink je thee. Een glas kwalitatief goede thee heeft een mooi affect op lichaam en geest. De afvalstoffen die je hebt losgemaakt tijdens je work-out worden afgevoerd en je voelt je rustig en relaxt.
Booking.com