avatar
     
Blogs

My first yoga class

'Mijn psycholoog noemde yoga en mindfulness ooit haar 'lifesafer' en kon zich zomaar voorstellen dat het mij ook veel zou brengen'

2018 leek mij het perfecte jaar om aan yoga te beginnen en zo geschiedde. Zondagochtend liep ik door de winterzon naar de yogaschool bij mij om de hoek voor een les Sunday Morning Yin Yang van 75 minuten. Ik had werkelijk geen idee wat ik me er bij voor moest stellen maar het klonk goed. Ik wil graag met mijn lichaam en geest tegelijk bezig zijn en yoga lijkt mij een goede manier om in balans te komen. Sterker nog: mijn psycholoog noemde yoga en mindfulness ooit haar ‘lifesafer’ en kon zich zomaar voorstellen dat het mij ook veel zou brengen. 

Zoals ik al eens eerder schreef ben ik altijd overal te laat. Een vreselijke eigenschap die ik dit jaar graag wil veranderen. Laatst waren mijn collega en ik twintig minuten te vroeg bij een werkafspraak. Wat was dat heerlijk! We zakten in een zalige lederen bank, kregen groene thee en kletsen over verhuizen en verbouwen. Bij de yogales is het niet de bedoeling dat je te laat bent. Sterker nog: een kwartier te vroeg is het beste. Even rustig binnenkomen je jas en schoenen uitdoen en je handen warmen om een glas thee.

“Er is nog veel ruimte voor groei, want wat lijkt het me heerlijk om uit mijn hoofd te komen”

Het glas thee redde ik niet, maar ik was zeker vijf minuten van tevoren present en ik voelde me direct thuis. Het Jeroen van der Kooij gehalte was laag en de yogaschool ruim, schoon en mooi. Ik heb een heerlijke les gehad. De combinatie van rustige yoga (Yin) met actieve yoga (Yang) vond ik leuk en het belangrijkste: ik voelde me de rest van de dag heel erg fijn. Ook is er nog veel ruimte voor groei, want wat lijkt het me heerlijk om uit mijn hoofd te komen en op de yogamat niet na te denken over boodschappenlijstjes, kindergymschoenen, boodschappen en logistieke vraagstukken van de komende week…

Als je wil beginnen met yoga: welke variant kies je dan? En wat is yoga eigenlijk? Yoga verhoogt je flexibiliteit, maakt je lichaam sterk, verhoogt je concentratie en zorgt voor minder stress. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat mensen die yoga beoefenen vaak meer zelfvertrouwen hebben, beter met angsten kunnen omgaan en gelukkiger zijn. Hallo! Klinkt perfect! Maar wat is het? Wat is yoga? Yoga is een eeuwenoude leer die zijn oorsprong vindt in India, die dient om je bewustzijn te vergroten. Inmiddels worden er talloze verschillende yogalessen gegeven en als je er niet in thuis bent vraag je wellicht af waarmee je moet beginnen. Daarom hebben we een aantal vormen op een rij gezet.

Hatha yoga


De meest klassieke yoga is Hatha. Ha staat voor zon en tha voor maan. Tijdens deze variant beoefen je lichaamshoudingen en ademhalingstechnieken door langere tijd in één positie te staan. Doordat je weinig bewegingen maakt en voornamelijk werkt aan statische houdingen is hatha yoga minder intensief dan andere varianten. Het is een rustige yoga om mee te beginnen.

Ashtanga yoga


Een krachtigere en dynamische yoga is Ashtanga. Het tempo ligt in een les hoog en als je meedoet heb je een flinke work out! Dit komt omdat je niet stilstaat maar continu bewegingen maakt die vloeiend in elkaar overlopen. De lichaamshoudingen worden altijd in dezelfde volgorde gedaan, in yogataal ‘vaste series’ genoemd.

Power yoga


Onder de naam Poweryoga wordt meestal een verkorte les Astanga verstaan. Uit respect wordt alleen een hele serie van ashtanga houdingen ‘ashtanga’ genoemd, en zodra je deze serie inkort heet deze yogastijl dus poweryoga.

Vinyasa yoga


Vinyasa is net als Astanga een actieve vorm van yoga met als belangrijkste verschil dat er niet wordt gewerkt met vaste series. Een docent is in een vinyasa les vrij om zelf te bedenken welke houdingen elkaar opvolgen. Daardoor zijn de lessen vaak wat speelser.

Yin yoga


Rust… Yin yoga is niet gericht op inspanning, maar op ontspanning: loslaten. Je oefent allerlei verschillende vloerposities. Bij Yin yoga houd je alle poses lang vast: drie tot vijf minuten. De bedoeling is dat je de tijd neemt om echt naar binnen te keren. Je leert hierdoor te vertragen. Yin yoga werkt minder op je spieren, maar op je bindweefsel, gewrichten en pezen. Tijdens de yoga doe je aan deep stretching. Uiteindelijk zul je er een stuk flexibeler van worden. In de les die ik deed was er eerst aandacht voor Yin, maar daarna ook voor Yang.

Bikram yoga


Bikram yoga wordt gedaan in een warme ruimte van zo’n veertig graden. Voordelen van de warmte: je raakt veel afvalstoffen kwijt, hebt minder kans op blessures, verbetert de bloedsomloop en krijgt soepele spieren.  Een Bikram-les moet voldoen aan veel voorschriften. De docent moet bijvoorbeeld een opleiding hebben gevolg aan een officiële Bikram School. Daarom bieden veel yogascholen bieden daarom yoga in een warme ruimte aan onder de naam Hot Yoga.

Ik heb een kennismakingskaart gekocht zodat ik drie verschillende lessen yoga kan volgen. Ik ben benieuwd welke vorm yoga mij het beste bevalt. I’ll keep you posted!

Namasté…

Booking.com