avatar
     
Body & Mind

Mediteren voor beginners

De gedachtenstroom uitzetten en alleen maar even 'zijn'

Als iemand aan je vraagt “Hoe gaat het met je?” is het antwoord vaak : “Ja goed, druk!” En zo voelen we ons ook, we zijn constant druk, we haasten van huis naar ons werk, brengen de kids naar school, zwemles en sportclubjes, zelf moeten we ook sporten, dan weer een borrel of etentje en vergeet het huishouden en de boodschappen niet. Allemaal erg leuk, maar dat gehaaste gevoel moet toch anders kunnen?

Ik voelde me gestrest en was constant maar aan het rennen en vliegen om als alleenstaande moeder van twee jonge kinderen alle ballen hoog te houden. Tijdens een gesprek met een vriendin raadde zij me aan om te mediteren. Ik vond het een beetje zweverig klinken, maar met de gedachte baadt het niet, schaadt het niet besloot ik het toch te proberen. Ondanks dat ik in het verleden al eens een poging gewaagd heb en dat op niks is uitgelopen. Reden? Je raadt het al: ik was te druk. Maar laat dat nou net het hele punt zijn van mediteren. Leren om het minder druk te hebben in je hoofd en in het hier en nu te leven.

Elke dag een meditatie van 10 minuten

Zodoende heb ik een app op mijn telefoon geïnstalleerd en ging ermee aan de slag. Elke dag een meditatie van tien minuten. Dat paste best in mijn hectische leven. Bovendien vond ik dat het roer om moest, dus die tien minuten per dag had ik er graag voor over. Dat stemmetje in mijn hoofd dat zegt: je kunt ook tien minuten de was opvouwen of de afwas doen, negeer ik gewoon… Dat is ook iets wat je leert met mediteren: de constante stroom aan gedachten ‘uit’ zetten. Het is oké om even gewoon te ‘zijn’. En de slogan: Just do it, is hier ook van toepassing. Niet nadenken, maar het jezelf gunnen en gewoon doen.

Tijd voor jezelf

Hoewel het best even wennen was om te zitten en ‘niks’ te doen vind ik de effecten heel prettig. Ik voel me minder gehaast en ben geduldiger. Of dat nu helemaal komt door het mediteren of omdat ik voor mezelf besloten heb om minder gestrest te zijn, dat weet ik niet. Feit is: tijd voor jezelf is fijn en heel erg nodig. En het allerbelangrijkste: het mag, tijd voor jezelf mag je gerust nemen. Zonder schuldgevoel.