avatar
     
Blogs

De telefooncirkel

'Moeder 1 belt moeder 2: 'Trrring. Trrring. Telefoon blijft over gaan. Geen antwoordapparaat.'

Een vriendin zonder kinderen op de basisschool sloeg stijl achterover toen ik haar vertelde dat er aan het begin van een nieuw schooljaar een groepsapp wordt aangemaakt door een van de klassenouders van de klas zodat je met alle ouders van de klas van je kind kan communiceren. “For real?” “Yes, for real.”

“Nee…!” zei ze. “Dus dan heb je een groepsapp met dertig mensen?” “Joh, veel meer” zei ik: beide ouders worden uitgenodigd. Ze zuchtte en moest er duidelijk nog even niet aan denken. “De groepsapp groep drie” is juist vet handig, zei ik. “Helemaal voor ietwat chaotische en vergeetachtige moeders als ik. Oplettende ouders hebben me menigmaal flink geholpen.

Want wat was ik altijd blij met berichten als: “Morning! Niet vergeten: het is speelgoedmiddag! Alle kinderen mogen 1 stuk speelgoed mee naar school nemen!” of: “Vergeten jullie niet bord/beker/bestek mee te geven?” Een ander opmerkelijk bericht vorig jaar was: “Ouders! Er is vandaag geen school, er zitten ratten in het gebouw! Alle kinderen worden zo naar huis gestuurd.” Het klonk als een goede smoes van mijn eigen kleuter om niet naar school te hoeven maar er waren daadwerkelijk ratten gesignaleerd in de school en alle kleuters hadden een dag vrij zodat het rattenbestrijdingsbedrijf naar hartelust aan de slag kon met gif. Een heel serieus bericht dus.

“In de groepsapp van school worden geen grappen gemaakt”

Want, regel nummer één: in de groepsapp van school worden geen grappen gemaakt. Dat was me vorig jaar wel vrij snel duidelijk. De eerste keer dat ik in de groepsapp van school reageerde op de manier waarop ik gewend ben te appen naar vriendinnen en collega’s merkte ik al snel dat dat niet de bedoeling was… Ik heb het daarna nog geprobeerd te redden door iets te sturen als: “Ik maakte een grapje!” maar daar werd het erger van. En toen heb ik besloten me gedeisd te houden en niet meer te sturen dan noodzakelijk is. En dat gaat me goed af.

In mijn huidige ‘klassengroepsapp’ werd gevraagd of men de app ‘clean’ wide houden om een overload aan berichten te voorkomen maar al binnen 24 uur ging het compleet mis. Er ontstond discussie over het ‘EU schoolfruit programma.’ Moeder 1 vroeg zich af of de school hier interesse in heeft. En ze vroeg zich af of ze de groepsapp bevuilde of niet. Moeder 2 zei dat ze geen idee had of de school interesse had en dat ze het een prima inhoudelijke vraag vond voor de groepsapp. Moeder 3 stuurde dat ze het goed vond klinken en deed moeder 1 het voorstel de directie te mailen. Waarop vader 4 reageerde en zei dat zijn vrouw dit al eens had gedaan. En toen reageerde 5 en 6 en 7 en 8. Er waren ouders voor en er waren ouders tegen. En iedereen vergat eventjes aan het clean houden van de groepsapp. Tot ouder 9 of 10 of 11 aangaf dat ze de overload aan berichten wat pittig vond worden.

De telefooncirkel

Ineens moest ik denken aan de ‘telefooncirkel’ van vroeger en stelde ik me voor hoe dit vroeger was gegaan.

Moeder 1 belt moeder 2: ‘Trrring. Trrring.” Telefoon blijft over gaan. Geen antwoordapparaat.

Moeder 1 belt moeder 3. “Trring. Trring. Telefoon gaat zes keer over. Springt op het antwoordapparaat. Moeder 1 spreekt boodschap in bij moeder 3.

Moeder 1 krijg geen reactie van moeder 3. Belt moeder 4. “Trring. Trring. Trring. Moeder 4 neemt op. “Met Gerda.” “Hi Gerda, met Tineke.” “Is de juf ziek?” “Nee, nee de juf is niet ziek. Ik heb een andere vraag. Maar ik weet niet zeker of deze vraag geschikt is voor de telefooncirkel.” “Oh, nou Tien dat weet ik ook niet. Wat wil je vragen?” “Ik was zo benieuwd of school interesse heeft om mee te doen met het EU schoolfruit programma.” “Het wat? Nooit van gehoord joh!” Moeder 1 legt moeder 4 uit wat het schoolfruit programma inhoudt. Moeder 4 heeft geen idee of de school interesse heeft. Ze hangt op.

“Moeder 5 neemt op maar heeft geen tijd want ze moet haar kind naar blokfluitles brengen”

Moeder 1 belt moeder 5. Moeder 5 neemt op maar heeft geen tijd want ze moet haar kind naar blokfluitles brengen. Ze vraagt of moeder 1 kan terugbellen om 20.00 uur ’s avonds als haar kinderen in bed liggen. Ondertussen heeft moeder 3 haar antwoordapparaat afgeluisterd. Ze is geïrriteerd omdat het bericht dat is ingesproken geen spoed heeft en belt moeder 1 terug. Moeder 3 vertelt moeder 1 dat ze liever alleen wordt gebeld bij zaken die spoed hebben en moeder 1 biedt haar excuses aan.

Moeder 1 belt moeder 5. Moeder 5 is niet thuis. Haar man neemt op. “Met Harm.” “Harm je spreekt met Gerda.” “Gerda?!” “Gerda, de moeder van Janneke. Zij zit bij uw zoon in de klas. “Ah, oké, ja, oké, is er iets met Bram aan de hand? Ik schrik me dood!” “Nee! Nee! Ik belde uw vrouw omdat ik een vraag wilde stellen over het EU Schoolfruit programma.” “Oh ja, daar weet zij inderdaad iets van af, volgens mij heeft ze de directeur van de school hier al eens een brief over gestuurd, maar luister Gerda ik weet daar het fijne niet van dus je kan beter mijn vrouw hier even over bellen.” “Ja, ja dat wilde ik ook doen. Maar jij nam de telefoon op.” “Gerda ik moet ophangen want ik ben thuis aan het werk. Dag hoor.” Harm gooit de hoorn op de haak.

“Ik heb even geteld en ik heb 21 groepen op WhatsApp”

Enzovoorts. Kun je het je voorstellen? Het fenomeen ‘De groepsapp’ is toch fantastisch. Efficiënt, snel en doelgericht. Ik heb even geteld en ik heb 21 groepen op WhatsApp. No Joke. Met mijn ouders. Met mijn ex en zijn ouders. Met mijn nieuwe liefde en zijn zoon. Met vriendinnen. Met vriendinnen met kinderen. Met collega’s. Ex collega’s. Zussen. Feestjes. Ik heb zelfs een groespapp met mijn nieuwe lief, zijn zoon en zijn ex. Daar kan de groepsapp van groep 3 best bij.