avatar
     
News

Kritiek op Pampers reclame met prematuur geboren baby’s

Karissa: 'Mijn zoon is gecremeerd in een Pampers luier. Tranen...'

Pampers maakt een ontroerende reclame waar prematuur geboren baby’s en hun families in het ziekenhuis te zien zijn. De commercial geeft een klein inkijkje in het leven waar ouders in terecht komen als hun kindje te vroeg wordt geboren. Toch krijgen de reclamemakers ook veel kritiek en stroomden er klachten binnen. Daarom heeft Pampers besloten de reclame aan te passen. 

“I’m coming home, I’m coming home, tell the world I’m coming home. Let the rain wash away all the pain of yesterday. I know my kingdom awaits and no matter what it takes.” Deze tekst is te horen in de reclame waarin Pampers de kleinste luier ooit promoot; een luier die driemaal kleiner is dan een normale ‘newborn’ luier.

“Mijn zoon is nooit mee naar huis gegaan”

De tekst ‘I’m coming home’ doet mensen die hun prematuur geboren baby nooit mee naar huis hebben kunnen nemen pijn. Zo schrijft iemand onder de video op YouTube: “Mijn zoon is geboren met 33 weken. Zijn koninkrijk was de hemel. Hij is nooit met papa en mama mee naar huis gegaan. Mama is van binnen overleden. Papa liet mama alleen. Mama viert zijn leven door een ballon op te laten, ieder jaar in november. Mijn zoon is gecremeerd in een Pampers luier. Tranen…” Ook schrijft iemand: “Ik had een baby die bij 31 weken werd geboren en ze is helaas  26 dagen later overleden. Ik vind deze advertentie zeer ongevoelig. De muziek ‘ik kom thuis’ laat absoluut geen gevoeligheid zien voor die baby’s die nooit thuis zijn gekomen.”

Dagelijkse strijd

Niet iedereen is negatief; voor veel ouders is de reclame heel erg waardevol. Iemand schrijft: “De reclame maalt bewust dat premature baby’s niet alleen ‘een beetje klein zijn’ maar dat ze een dagelijkse strijd voeren om thuis te kunnen komen. ”

De televisiereclame is gemakt door Saatchi & Saatchi UK. De makers volgende negen gezinnen in het Southampton General Hospital. Het doel van Pampers is juist om het bewustzijn van te vroeg geboren baby’s te vergroten. Toch begrijpt het merk dat de commercial voor sommige mensen moeilijk is om naar te kijken. Om deze reden gaat Pamper de reclame aanpassen en zal de tekst worden veranderd. 

BRON: THE INDEPENDENT