avatar
     
Body & Mind

Accepteer donkere gevoelens

'Door te accepteren dat je een slechte bui hebt, voel je je op de lange termijn juist beter'

Als je somber bent of chagrijnig probeer je dat soms te verbloemen of voor jezelf te relativeren. Toch blijkt uit onderzoek dat het het beste is om te accepteren dat je een slechte bui hebt. Sterker nog: dit is voor je gezondheid zelfs beter. Negatieve gevoelens vermijden is helemaal niet goed voor je, concluderen wetenschappers na een psychologische studie.

Als ik iets hebt geleerd van mijn vriendin Anne, die alles weet van mindfulness en werkt als mindfulnestrainer, dan is het wel dat je je de emoties die hebt moet omarmen. Het is een cliché om te zeggen: “je mag best boos zijn” of “je mag best verdrietig zijn” maar het is héél erg fijn als iemand dit tegen je zegt, of beter nog: als je dit tegen jezelf kan zeggen. Vind je me zweverig of cheesy klinken? Haak niet af! Want wat we je in dit bericht willen vertellen is iets om over na te denken.

“Je mag je best rot voelen. Ik voel me ook rot zonder jou.”

Veel ouders hoor ik tegen hun kinderen zeggen: “hou eens op, hier hoef je niet om te huilen!” of: “hier hoef je niet boos om te zijn, je gaat nu heel normaal doen, anders ga je naar de gang!” Zelf deed ik het ook wel toen mijn oudste dochter heel erg klein was. Ik vond het niet nodig om boos te worden om onbenullige peuterdingen, maar zij was nu eenmaal boos en dus leerde ik om te zeggen: “je mag je best even boos voelen, het is ook niet makkelijk om twee te zijn.” Als ik dit deed waren de buien sneller voorbij en het mooiste was: zelf leerde ze ook te vertellen wanneer ze zich even niet goed voelde. En dat was geen enkel probleem.

Ze is nu vijf en kan ontzettend goed vertellen hoe ze zich voelt. Ik ben daar als moeder trots op want het is zo fijn als je dat als klein meisje al kan. Hoe fijn is dat voor haar als ze straks ouder is? Als ze me mist als ze bij haar vader is kan ik tegen haar zeggen dat het niet nodig is om me te missen en dat ze me toch bijna weer ziet en dat ze moet genieten van alle leuke dingen, maar zo werkt het niet. En dus zeg ik: “Wat een rotgevoel he? Ik mis jou ook zo. Het is ook niet makkelijk: we moeten allebei wennen om zo lang niet bij elkaar te zijn. Je mag je best rot voelen. Ik voel me ook rot zonder jou.” En echt: het werkt. Twee minuten later kletsen we gezellig over het strand, zeemeeuwen en midgetgolf.

Donkere gevoelens accepteren

Het is nu ook wetenschappelijk bewezen: door te accepteren dat je een slechte bui hebt, voel je je op de lange termijn juist beter. Wetenschappers van de universiteit van Berkeley voerden hiervoor drie verschillende onderzoeken uit. De eerste omvatte een enquête, waarbij de deelnemers diverse stellingen over hun gevoelens moesten beantwoorden. Daaruit bleek dat mensen die aangaven dat zij zich niet slecht voelen over een sombere stemming, algeheel hoger scoren op welzijn dan personen die deze donkere gevoelens niet accepteren.

Om de hypothese te bevestigen werd aan ruim honderdvijftig van de deelnemers gevraagd om een videosollicitatie van drie minuten op te nemen, waarin ze moesten vertellen over hun kwalificaties. Ze kregen twee minuten om deze opname voor te bereiden. Nadien moesten de deelnemers vertellen hoe zij zich na deze test voelden. De groep die in het eerdere onderzoek aangaf negatieve gevoelens liever te vermijden, kreeg doorgaans meer stress door de beproeving dan de andere deelnemers.

Betere psychische gezondheid

In het laatste onderdeel van het onderzoek moesten meer dan tweehonderd personen twee weken lang een dagboek bijhouden, waarin ze hun grootste belevenissen beschreven. Zes maanden later kregen zij een vragenlijst over hun mentale gezondheid. De groep die een slechte bui niet accepteert, zoals bleek uit de passages die zij schreven in hun dagboek, liet vaker symptomen van een stemmingsstoornis zien dan de groep die donkere gevoelens wel toelaat.
 “Uit deze onderzoeken blijkt dat personen die negatieve emoties omarmen, minder snel opnieuw dit soort gevoelens ervaren. Dat leidt uiteindelijk tot een betere psychische gezondheid”, stelt een professor die meewerkte aan de studie. De wetenschappers willen nog meer onderzoek uitvoeren om de hypothese verder te bevestigen. Hiervoor willen zij bekijken welke invloed cultuur en opvoeding heeft op het accepteren van een negatieve stemming.