avatar
     
News

22.000 jongens slachtoffer seksueel geweld

Amsterdamse bewustzijnscampagne #GEENZIN moet taboe doorbreken

Seksueel geweld tegen jongens (13-18 jaar) is het thema van de ontwikkelde Amsterdamse bewustzijnscampagne #GEENZIN. De campagne is een initiatief van Qpido; het expertisecentrum in Amsterdam, gericht op het seksueel gezond en veilig opgroeien van jongeren. Seksueel geweld vindt plaats op de sportschool, online en bij jongeren thuis. Toch denken we bij seksueel geweld vaak alleen maar aan een jong meisje en een oudere man. Dat klopt niet.

“In Nederland zijn naar schatting 22.000 jongens slachtoffer van seksueel geweld”, vertelt Petra Hoeve, projectleider bij Qpido. “Zo’n 1400 van deze slachtoffers wordt herkend, de rest blijft onder de radar. Daarom vinden wij het noodzakelijk om aandacht te vragen voor dit onderwerp. Wanneer je te maken gehad hebt met seksueel geweld, is erover praten nog altijd een taboe. Als het jongens overkomt is dat taboe nog vele malen groter. Wij hopen met #GEENZIN de lans te breken voor deze kwestie.”

De nieuwe campagne is volledig online en de spotjes worden dan ook niet op televisie uitgezonden. Op de website van de campagne kun je meer lezen over de campagne en de spotjes bekijken. De campagnewebsite richt zich naast seksueel geweld op het gebied van sport op seksueel geweld tegen jongens binnen de familie- en vriendenkring en op online seksueel geweld. Jongens kunnen zich via de campagnewebsite melden bij Qpido en jongens uit Amsterdam kunnen door Qpido begeleid worden.

BRON: QPIDO