Health

De 10 Sport Geheimen van Laurien Verstraten

Geen tijd? Geen prioriteit bedoel je!

Geen tijd om te sporten? Geen prioriteit bedoel je? Hier onder volgen 10 manieren om beweging in te bouwen in je systeem, en er echt lol in te hebben. En volgens de Amerikaanse auteur Neale Donald Walsch ooit zei: Life begins at the end of your comfort zone.’

  1. Het allerbelangrijkste: Zoek iets dat je leuk vindt! Zo houd je het ’t beste vol. Vroeger heb ik altijd gehockeyd. Helaas is dit door mijn werk niet meer te combineren, zeker als je doordeweeks ook nog moet trainen. Velen vinden de verplichting op de zondagochtend ook een dingetje.. Kijk of je dan in ieder geval af en toe bij een team in kunt vallen, of informeer of jouw bedrijf aan bedrijfshockey of een andere sport doet.
  2. Ga hardlopen! Dit kan op door jouzelf gekozen tijden en lekker in de natuur. Kan je je hier in je eentje niet toe zetten? Zoek dan een vriend of vriendin met wie je bijvoorbeeld twee vaste afgesproken ochtenden of avonden per week een rondje rent. Leg de lat niet meteen te hoog voor jezelf, maar zorg dat je het leuk blijft vinden. Kan je niet (meer) rennen door versleten knieen bijvoorbeeld? Ga lekker wandelen of zwemmen!
  3. Set a goal! Kies je voor hardlopen? Train dan naar een marathon toe. Je hoeft niet meteen voor de hele (42 km) of halve (21 km) te gaan: je kan je ook voor kortere runs inschrijven. Heel gezellig en erg motiverend in een groep. Zeker als je die motivatie nodig hebt! Geen zin in een marathon? Ook met een running-app (bijvoorbeeld de NIKE app) kan je je eigen voortgang makkelijk bijhouden.
  4. Is je doel om af te vallen? Bedenk wat je streefgewicht is en zet alles in het werk om iedere week bijvoorbeeld een kilo af te vallen. Neem eventueel een dietist in de arm om je doel op een verantwoorde manier te bereiken. En wees niet te streng, dan houd je het niet vol en loop je het risico op een terugval.
  5. Wil je spieren opbouwen? Kies dan voor kracht training. Mijn personal trainer MKoach zet mij in de sportschool zo stevig aan het werk dat ik nog dagen niet kan lopen van de spierpijn. Heerlijk! Houd je niet van fitness? Ga dan voor boksen, bootcamp of een andere sport waarbij je spieren ontwikkelt. Met de juiste motivatie train je in de sportschool ook prima met een schema’tje. Maar zorg dat je jezelf uit blijft dagen. Drie keer per week is overigens meer dan genoeg.
  6. Ga naar Hot yoga! Het is even wennen in zo’n sauna, maar het is zo goed voor je spieren en je lenigheid. Je merkt gaandeweg dat je steeds soepeler wordt en dat je minder spierpijn krijgt na je krachttraining. En heerlijk om te doen nu de winter er aan komt en je minder buiten wilt trainen.
  7. Huur een tennisbaan! Bij het Amstelpark in Amsterdam kan je een losse binnen- of buitenbaan huren zonder lid te worden van de tennisclub. Leuk om te doen met een vriend/vriendin, of ga lekker dubbelen met een groepje zoals ik doe met m’n zusjes. Na de tijd doe je met z’n allen gezellig een drankje in de kantine. Een sociaal gebeuren en sporten ineen, wat wil je nog meer? Of als je van wielrennen houdt: zoek mensen om mee samen te fietsen. Hetzelfde geldt voor skaten.
  8. De grootste smoes die mensen altijd gebruiken om niet te hoeven sporten, is dat ze geen tijd hebben. Train dan gewoon thuis met losse gewichtjes, met een elastiek of op eigen lichaamsgewicht. Druk jezelf iedere ochtend naast je bed 30 keer op, neem de trap op je werk in plaats van de lift, train in de pauze van je werk, en loop naar de stad in plaats van de auto of de tram te nemen. Zo bespaar je jezelf de gang naar de sportschool of naar de voetbalclub en ben je toch lekker bezig!
  9. Wat ook leuk is: het volgen van een workout op youtube. Mijn favo’s zijn de pilates workouts van Cassey Ho en de Victoria Secrets Model workouts. Sinds kort heb ik ook de 7 minute Workout app. Doe dit iedere dag thuis op je matje en je zult het verschil snel merken. Als je echt hardcore wil gaan, maar wel thuis wilt blijven: kies voor Insanity! Alleen de beneden buren zullen niet zo blij met me zijn geweest.. 😉
  10. Zorg voor jezelf! Veel mensen zien sporten als een last. Maar het moet meer als een lust gezien worden: quality time, me-time! Uiteindelijk moet het een levensstijl gaan worden en moet je jezelf die tijd gunnen. Je hebt tenslotte maar een lichaam!