Stories

Van Corporate naar Zakenvrouw: Lisette Spaanbroek

"Het ondernemerschap heeft me veranderd"

Als ik binnen kom bij mijn vaste ‘werkplek’ Brasserie van Dam, is ze er al: mijn gast van vandaag en onderwerp van dit interview: Een ondernemende vrouw, slim, prachtig en vooral erg gezellig. Lisette Spaanbroek is eigenaresse van THE SOAPPHARMACY, een jong, exclusief merk met natuurlijke, heerlijk geurende haar- en body producten.

“Hoi! Hoe is het?” En voor we het weten, zitten we al weer een half uur te kletsen zonder dat er ook nog maar een woord op papier staat. Lisette kan heel gepassioneerd vertellen en ik heb allerlei vragen, want als je op haar Linkedin profiel kijkt, zie je dat ze een boeiend CV heeft, wat verre van standaard is voor een onderneemster in de beauty industrie.

Geen zilveren lepel

Terwijl ik op mijn 21e nog vol stond te shinen op ‘De Toko’ (A.S.C./A.V.S.V., studentenvereniging red.) en in m’n derde jaar Rechten zat, gaf Lisette op die leeftijd al leiding aan een nieuwe afdeling bij ING. Uit haar hele CV en de keuzes die ze heeft gemaakt, blijkt dat ze leergierig is, talent heeft voor nieuwe activiteiten en het opzetten van bedrijfsonderdelen, en vooral het lef heeft om die nieuwe uitdagingen aan te pakken. Zelf zegt ze dat ze vooral veel mooie kansen heeft gekregen, maar ik denk dat dit bescheidenheid is. Ze is niet met een zilveren lepel in haar mond geboren, maar heeft er hard voor gewerkt.

Na bijna tien jaar bij ING waagt ze de overstap naar Goldman Sachs in London. “Spannend en zeer leerzaam”, zegt ze zelf. Twee jaar later treedt ze toe tot de directie van NYSE Euronext in Amsterdam en reist ze de wereld rond voor dit internationale beursbedrijf. Indrukwekkend. Lisette praat met veel plezier, maar discreet, over integratieperikelen van het beursbedrijf, beursgangen van spraakmakende bedrijven en de handelsmissies naar o.a. India.

Back to basic

Toch lijken deze ervaringen haar niet direct voor te bereiden op het ondernemerschap. In haar functie bij NYSE Euronext, en later als Partner bij PwC, adviseert ze CEO’s en ondernemers bij kapitaalmarkt transacties. Nu brengt ze tijd door in een laboratorium, werkt ze samen met ontwerpers en is ze in gesprek met de eigenaren van kapsalon-ketens en hotels.

Als onafhankelijk, klein merk is het niet makkelijk.

Het intrigeert me hoe een succesvol ‘zakenvrouw’ alle invloed en luxe opgeeft en een eigen bedrijfje gaat beginnen. Het is toch een beetje ‘back to basic’. “Het is heel erg ‘back to basic’ en dat is niet erg. Een dergelijke keuze brengt ook flink wat risico’s met zich mee. Om die risico’s te willen nemen, is passie nodig. En leergierigheid om een totaal nieuwe branche te leren kennen.”

Gelukkig was Lisette’s man Andre al bekend met de distributiekant van de beauty branche, maar THE SOAPPHARMACY is een avontuur en uitdaging voor hen allebei. Bijna alle haarverzorgingsmerken worden ontwikkeld en verkocht via grote, internationale firma’s. Als onafhankelijk, klein merk is het niet makkelijk.

Het is zo leuk om je eigen merk in de schappen van een mooie salon te zien staan.

quote_simplicity_thesoappharmacy“We hebben er drie jaar over gedaan om de huidige collectie natuurlijke haar- en body producten in twee verschillende geuren en in een parfum-vrije versie te ontwikkelen. Wij wilden producten van een hoge kwaliteit, die een mooie geurbeleving op het haar en de huid achter laten en die er ook nog eens stijlvol uit zouden zien. Die combinatie bleek een flinke uitdaging en we hebben veel moeten investeren om dat te realiseren, maar THE SOAPPHARMACY is sinds het begin van dit jaar op de markt en inmiddels bij een groeiend aantal salons en online te verkrijgen. Het is zo leuk om je eigen merk in de schappen van een mooie salon te zien staan.”

“Het ondernemerschap heeft me veranderd”

Volgens Lisette heeft het ondernemerschap en deze creatieve industrie haar wel een andere kijk op het leven gegeven. “Door mijn ervaring van de afgelopen drie jaar ben ik wel veranderd. Ik ben veelzijdiger geworden, creatiever en ik heb veel boeiende, nieuwe mensen met totaal andere skills ontmoet. Dat heeft mij zeker verrijkt. En de ups en downs van het ondernemerschap hebben ook een betere kapitaalmarkt adviseur van me gemaakt haha!”

“Ik kan als ondernemer doen waar ik in geloof, maar het is niet makkelijk. Soms lig je er ook echt wel wakker van”

Lisette gelooft dat ze waarschijnlijk tot haar zeventigste aan het werk zal zijn. “Misschien zelfs ouder als me dat gegund is. Dit komt omdat ik werken leuk vind, dus waarom kun je niet meerdere kanten van jezelf ontwikkelen? De corporate wereld heeft veel leuke, maar ook minder leuke kanten. Dat geldt ook voor het ondernemerschap. Ik kan als ondernemer doen waar ik in geloof, maar het is niet makkelijk. Soms lig je er ook echt wel wakker van.”

Hond vs luxe auto

Ten aanzien van de betrokkenheid bij het werk scheelt het ondernemerschap voor Lisette niet zo veel van werken voor een werkgever. “Bij werkgevers was ik namelijk ook zeer betrokken. Al kan ik nu wel onze hond naar kantoor meenemen. Dat is wel een arbeidsvoorwaarde die het wint van een luxe auto haha! Toch sluit ik zeker niet uit dat ik nog terug ga naar de financiële sector of naar een goede corporate. Zolang ik mezelf kan blijven ontwikkelen en met plezier naar mijn werk ga, zie ik vooral veel mogelijkheden.”160105-the-soappharmacy-2500x2500

Ik verzeker jullie: van deze powervrouw gaan wij nog veel horen. Misschien de politiek in, Lisette?

www.thesoappharmacy.nl

Booking.com