Blogs

Loverboys ontmaskerd

'We weten wie je bent en wat je van plan bent'

“We weten wie je bent en wat je van plan bent te doen.” Een klant van een loverboy kan op die boodschap stuiten. Terre des Hommes is namelijk begonnen met een actie om loverboys te ontmaskeren en hun klanten te onderscheppen.

Kinderrechtenorganisatie Terre des Hommes bestaat al 50 jaar en is wereldwijd actief in het bestrijden van uitbuiting van kinderen op het gebied van onder andere kinderarbeid, kinderhandel, migratie, seksueel misbruik en seksuele uitbuiting.

Liz van Velzen van Terre des Hommes vertelt dat ze 14 november de campagne KAPOT zijn gestart om meer aandacht te vragen voor de strijd tegen seksuele uitbuiting van kinderen in Nederland. ‘Loverboys maken kinderlevens kapot en wij willen hun handel kapot maken. Dat doen we door de vraagkant te frustreren. Want waar vraag is, is ook aanbod. Door de verdere digitalisering van onze wereld is de vraag enorm. Het is nu veel makkelijker voor loverboys om meisjes te vinden, maar ook om klanten te vinden.’

Nu zet een loverboy een seksadvertentie van een minderjarige online

‘Vroeger moest je een meisje paaien met cadeautjes en aandacht. Nu gaat dat veel gemakkelijker’, aldus van Velzen. ‘Een loverboy zegt bijvoorbeeld hoe lief en mooi hij een meisje vindt en vraagt of hij een keer een foto van haar borsten mag zien. Daar zou hij heel blij van worden. Zo’n meisje denkt dan “Wauw! Iemand ziet mij staan!” Ze vertrouwt hem en stuurt een foto. “Het is toch alleen naar hem”, denkt ze dan. Maar één beeld is genoeg. Dan slaat hij om, heeft hij chantage materiaal en dreigt het op internet te zetten. Vanaf dat moment komt er ook veel meer geweld bij kijken. Dan komen ze bijvoorbeeld met het verhaal of ze het even met een vriend willen doen. Dat ze een schuld bij die vriend hebben en het niet af kunnen betalen. En omdat zo’n meisje om de loverboy geeft, doet ze het vaak maar gewoon, voor hem. En om niet naakt op het internet te belanden.’

Een loverboy zegt bijvoorbeeld hoe lief en mooi hij een meisje vindt en vraagt of hij een keer een foto van haar borsten mag zien.

Maar ook het vinden van klanten is niet moeilijk meer. ‘Voorheen moest je echt een netwerk hebben en bij mensen langs gaan. Bij de groenteboer, de buurman. Nu zet een loverboy een seksadvertentie van een volwassen ogende minderjarige online, waarmee hij tienduizenden klanten per dag bereikt. Ze kiezen dan vaak de volwassen ogende minderjarigen, waardoor het niet zo snel opvalt dat het om een kind gaat. Uit onderzoek is overigens gebleken dat 10% van de mannen geen ‘nee’ zegt tegen seks met een minderjarig meisje dat volwassen oogt.’

Door de enorme vraag, hebben loverboys steeds meer minderjarigen nodig om aan de vraag te kunnen voldoen. ‘Slachtoffers van elf jaar jong vormen geen uitzondering en ze worden zelfs tot over de grenzen, in België en Duitsland, aangeboden.’ Vroeger waren loverboys veel meer lokaal actief. Door verdere digitalisering is het probleem groter geworden en zijn de loverboys beter georganiseerd. De criminelen bewegen zich op een vlak dat lucratiever is dan drugshandel, inbraak of roofovervallen. En ze worden niet gepakt. Ze spreken anoniem af. Op internet en op niet-openbare plekken waar ze de meisjes zelfs vast kunnen houden.

Terre des Hommes is nu met hun expertise, samen met het Centrum tegen Kinderhandel en Mensenhandel (CKM) en met Stichting Fier het programma WATCH Nederland gestart. De aanpak is tweeledig. ‘We hebben enerzijds een Meldpunt dat in januari 2017 geopend wordt, beheerd door Stichting Fier. Zij zijn gespecialiseerd in opvang van slachtoffers van loverboys. Op het moment dat iemand belt met een melding krijgt diegene 24/7 meteen een zorgprofessional aan de lijn. Zij gaan uitvragen wat de situatie is. Als het klinkt als een loverboy-zaak wordt het doorgegeven aan de Observatie- en Actie unit. Zij gaan er dan mee aan de slag.’

De politie heeft de capaciteit niet

De Observatie- en Actie Unit, die actief is sinds september dit jaar, heeft dus enerzijds een reactieve taak (het opvolgen), en anderzijds een proactieve taak. ‘Zo sporen we zelf naar plekken waar kinderen worden aangeboden. Als een meisje in handen is gevallen van een loverboy zoeken we uit waar ze wordt aangeboden en door wie. Dit opsporen gebeurt in The Hague Security Delta. Hier is o.a. een digitaal forensisch lab, waar onder leiding van Terre des Hommes een framework wordt opgezet met handige digitale tools. Zo kan in samenwerking met professionals in beeld worden gebracht hoe we kunnen herkennen dat het in een seksadvertentie waarschijnlijk om een minderjarige gaat. Ook kunnen we opzoeken waar zo’n meisje allemaal wordt aangeboden. We kunnen vervolgens zelfs een Privé Detective inzetten. We opereren dus zowel online als offline.

De politie is natuurlijk ook op de hoogte van de illegale seksadvertenties, maar heeft simpelweg niet de capaciteit om alle advertenties door te lopen. ‘Ook als iemand een melding doet bij de politie kan het gebeuren, dat iemand niet meteen bij het juiste loket terecht komt. Pubers lopen vaker weg en dat heeft lang niet altijd te maken met een loverboy. Daarom zet de politie ook niet meteen een mensenhandelspecialist in op een zaak waarbij een puber weg is gelopen. Dat kost teveel tijd.’

‘Het is toch anoniem’, denken de meeste mannen. Waarna ze ’s avonds hun kinderen nog even welterusten zeggen, bij hun vrouw in bed kruipen, om de volgende dag doodleuk naar hun werk te gaan.

‘Wij hebben de ervaring en willen niet stil zitten’, aldus een bezorgde Van Velzen. ‘Doel is dan ook de vraagkant te frustreren door klanten van loverboys af te schrikken. Met innovatieve online interventietechnieken sturen we klanten persoonlijke boodschappen waarbij we laten weten: “We weten wie je bent en wat je van plan bent te doen.” Zo nemen we die deken van anonimiteit weg. Voor die mannen is het tot nu toe heel aantrekkelijk geweest, omdat ze zich onbespied waanden. Ze dachten: “Het is toch anoniem. Ik kan dit gewoon doen.” Waarna ze ’s avonds gewoon hun kinderen nog even welterusten zeiden, weer bij hun vrouw in bed kropen, om de volgende dag doodleuk naar hun werk te gaan. Maar op het moment dat ze weten dat ze niet meer anoniem zijn en ze gewaarschuwd worden, zullen ze beter nadenken voordat ze reageren op zo’n advertentie.

Help in de strijd tegen deze criminele organisaties, en help het frustreren van loverboy-praktijken. Met z’n allen jagen we hun klanten weg. Meisjes móeten beschermd worden tegen gewetenloze loverboys. Daarvoor hebben wij uw hulp heel hard nodig. Teken de petitie op www.tdh.nl/kapot of SMS KAPOT naar 4333 en doneer eenmalig €3,-.

TdH_logo_pms_FC+payoff

Booking.com